Werken in eigen streek

Op 10 juli 2016, over deze onderwerpen: Werk - Arbeidsmarkt

Vanuit de N-VA fractie hebben wij voor de regio Noord-Limburg een concreet projectdossier ‘Werken in Eigen Streek’ (W.I.E.S.) uitgewerkt. Dit voorstel wordt ondersteund door alle N-VA fracties in Noord-Limburg, stelt Bianca Maas.

We willen werken in eigen streek promoten en faciliteren.  Hiervoor zijn er concrete acties nodig in Noord-Limburg.
De hoofdlijnen van het project W.I.E.S. richten zich naar :
A) De oprichting van een coördinatiecentrum voor opleiding en beroepsleven
B) De optimale afstemming onderwijs-arbeidsmarkt
C) Noord-Limburg profileren als kwaliteitsregio

Met het oog op de verdere socio-economische ontwikkeling van Noord-Limburg wensen wij als N-VA fractie een constructieve bijdrage te leveren aan een gedragen en actiegericht actieplan.
We zullen in alle Noord-Limburgse gemeentebesturen vragen om het projectdossier W.I.E.S. op te nemen als actieprogramma in een uit te werken streek-SALK voor Noord-Limburg.  Bovendien vragen wij een engagement om dit actieprogramma in overleg met de andere streekactoren concreet uit te voeren.

Op 17 juli 2015 keurde de Vlaamse regering, op initiatief van minister Philippe Muyters, een conceptnota goed waarin de visie op het streekoverleg wordt hertekend.
In navolging van deze conceptnota werd een open ESF-oproep ‘Versterkt streekbeleid’ gelanceerd. De oproep richt zich naar een breed partnerschap van steden en gemeenten die samenwerken om de streekvisie op te bouwen en te concretiseren. Deze samenwerkingsverbanden doen dit in overleg en betrokkenheid met de sociale partners en provincies en alle andere relevante actoren op het terrein.

Er zijn voor een periode van 3 jaar 15 miljoen euro middelen voorzien, waarvan minimaal 50% lokale financiering en maximaal 50% Vlaamse cofinanciering. Goedgekeurde samenwerkingsverbanden streekbeleid starten vanaf 1 juli 2016 voor een periode van 3 jaar, vanaf 1 januari 2017 voor een periode van 2,5 jaar of vanaf 1 juli 2017 voor een periode van 2 jaar.
Onder impuls van de deputatie deed de provincie een voorstel om een overkoepelend project ‘Limburgse Regionale Economische Samenwerking’ (LIRES) uit te werken voor Limburg. Concreet wordt voorgesteld om per regio, in samenspraak met de betrokken actoren, een ‘streek-SALK’ op te maken. Steden en gemeenten krijgen dus de ruimte om voor hun regio een eigen, specifiek strategisch actieplan uit te werken.

Met het oog op indiening liet de deputatie tegen 22 april 2016 haar projectvoorstel principieel goedkeuren door de colleges van alle Limburgse gemeenten. Op 30 april 2016 diende de deputatie vervolgens het projectvoorstel in.