We verliezen onze tijd

Op 2 februari 2015

Wat er aan de hand is met de CD&V, dat kunnen we minder goed volgen. Het was CD&V-voorzitter Wouter Beke die na een gesprek met toenmalig PS-voorzitter Paul Magnette besliste om de tripartite Di Rupo op te blazen. Omdat de PS niet bereid was om nog meer te besparen en nog meer sociaaleconomische hervormingen door te voeren om de concurrentiekracht van ons land te versterken. Het is de CD&V die deze regering heeft gewild. Maar sinds die regering er is, staat de CD&V op de rem. Wordt het regeerakkoord uitgehold. Gaat de meeste energie uit naar discussies met de N-VA.

Dit land heeft een enorme veerkracht. Een paar doortastende maatregelen volstaan om het terug op de kaart te zetten. Dat bleek na de passages van de regeringen Martens-Gol en Dehaene-Tobback. Waar wacht de CD&V op om nu te doen wat moet? Omdat dit ook zou afglanzen op de N-VA? De kiezer heeft gesproken. De CD&V moet de nieuwe krachtsverhoudingen aanvaarden. En als het echt zo is dat Kris Peeters en de CD&V zich niet goed voelen in deze regering, dan moeten ze consequent zijn met zichzelf. Dan moet Kris Peeters ontslag nemen. Dan moet de CD&V de regering-Michel opblazen. Nu verliezen we alleen maar kostbare tijd.