Waarom wij tegen de gemeentebegroting stemmen.

Op 10 januari 2021

Tijdens de gemeenteraad van december lag de Gemeentebegroting van Pelt tot 2025 op tafel. Onze gemeenteraadsleden stemden tegen omdat ze het onverantwoord vonden dat de gemeente zich op nieuw in de schulden steekt (tegen 2025 opnieuw voor 54 miljoen Euro geleend!) om diverse 'prestigeprojecten' te financieren. Namens fractievoorzitter Frank Seutens vragen we ons hardop af of deze "spilzucht" ingegeven wordt door een mogelijke fusie met Hamont-Achel waaraan achter de schermen reeds gewerkt zou worden? In een tijd waarin de middelen schaars zijn en de noden hoog zijn verbouwingen van gemeentehuizen voor ons niet de prioriteit. De onduidelijke communicatie naar de opositie en de Peltenaar zelf over diverse projecten was voor onze gemeenteraadsleden een extra motivatie om tegen deze begroting te stemmen. Lees hieronder de door hen opgestelde verduidelijking.

 

Commentaar N-VA op de 2de aanpassing van de Meerjarenplannen 2020-2025 van de gemeente, OCMW en AGB Pelt (eind 2020, met focus op 2021)

Naar gewoonte wordt het gemeenteraadsjaar afgesloten met de financiële planning voor het volgende jaar.  Vroeger heette dat de begroting, daarna werd dat het budget genoemd en nu spreken we van Aanpassingen van het Meerjarenplan 2020-2025.  What’s in a name? Ook al verandert de naam en wordt die steeds moeilijker, de doelstellingen blijven eenvoudig en simpel: de schaarse middelen die de gemeente Pelt binnenkrijgt van haar bevolking, moeten zo verantwoord mogelijk besteed worden ten gunste van deze hele bevolking.  Alle Peltenaren moeten er op vooruitgaan.

Een Meerjarenplan wordt door de meerderheid opgesteld, als oppositiepartij was onze fractie er uiteraard nooit bij betrokken. We moeten echter vaststellen dat we als opositiepartij zelfs in onze controlerende functie gehinderd worden. Het blijft voor ons moeilijk tot onmogelijk om toegang te krijgen tot alle documenten die aan de grondslag hebben gelegen, zeker nu in coronatijden er geen fysisch bezoek meer mogelijk is om bepaalde dossiers in te kijken.

Bij het doornemen van deze 650 bladzijden tellende turf, komen we een wirwar van initiatieven tegen die op poten worden gezet: extra folders, vele studies,... maar er is weinig structuur terug te vinden in dit beleid.  Het is voor ons heel moeilijk om te weten te komen welke van de 10 schepenen verantwoordelijk is of zal zijn voor bepaalde projecten. Ook richting de bevolking toe heeft corona de communicatie niet gemakkelijker gemaakt, een reden te meer om duidelijk te zijn. We zouden daarom naar de toekomst toe ook voorstellen  dat bij de projecten, waar zogezegd burgers of ondernemers betrokken zullen worden, dit ook werkelijk zal gebeuren, met een lage drempel, op flexibele uren en met voldoende spreekkansen voor alle betrokkenen.

We treffen ook veel prestige-projecten aan, zoals de bouw en vernieuwing van pas vernieuwde gemeentegebouwen.  Mede hierdoor zullen we op het einde van de meerjarenplanning opnieuw voor 54 miljoen Euro geleend hebben, en dat terwijl we bij de fusie schuldenvrij begonnen zijn.  De BBR (Beschikbaar Budgettair Resultaat)  en AFM (Auto Financierings Marge) kloppen wel dank zij de leningen, maar opgelet “Lenen kost ook geld”.  Eigenlijk sturen we de rekening door naar de volgende generatie.  De leningen zullen immers de komende 20 jaren terugbetaald moeten worden uit de jaarlijkse exploitatie.  Zou het kunnen dat deze “spilzucht” reeds ingegeven is door een nakende fusie met de stad Hamont-Achel in 2024?  Zo kan dan opnieuw de truc van de overname van de leningslast door de Vlaamse Overheid uitgespeeld worden?  En kan er terug met een schone lei begonnen worden?  Alle tekenen wijzen in die richting.

Een groot deel van 2021 zal nog ontregeld zijn door Corona, maar laat ons hopen dat het normale leven in de loop van het volgend jaar weer van start kan gaan.  Dan zullen we overzien welke schade de  pandemie onze bevolking heeft aangedaan, zowel op mentaal vlak als op economisch vlak.  Daarom zal zeer waarschijnlijk deze aanpassing van het meerjarenplan midden volgend jaar, als er meer zicht is op de situatie, opnieuw moeten aangepast worden.  We hopen intussen ook dat onze lokale economie alle hulp gaat krijgen die ze nodig heeft om over deze vreselijke maanden heen te geraken.

Omwille van de boven vermelde redenen kunnen wij als N-VA fractie Pelt deze 2-de aanpassingen van de Meerjarenplannen AGB, OCMW en Gemeente voor 2020-2025 niet goedkeuren.

Namens de N-VA fractie in de Peltse gemeenteraad, Frank Seutens, fractievoorzitter N-VA Pelt.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is