Peltorama 2050: een onvolledige oefening

Op 31 maart 2023

Met Peltorama 2050 wil de gemeente haar ruimtelijk beleid voor de toekomst verder uitstippelen. Wij hebben vele goede pogingen teruggevonden in dit grootschalige werk maar er ontbreken nog verschillende essentiële zaken:

- Werken aan verdichting is OK, maar wat met de hoogbouw? Door de verdere verstedelijking van ons landschap zal de huidige reglementering rond bouwniveau's steeds meer onder druk komen te staan. In de langetermijnvisie die de meerderheid nu probeert uit te tekenen wordt hier niet op geanticipeerd.

- Tegen 2035 zal al onze mobiliteit, ons wonen en ons werken ….elektrisch gebeuren, maar hebben we daarvoor wel genoeg elektriciteit? Waar gaan we elektriciteit duurzaam opwekken (windmolens, zonnepanelen,….)?

- Naast het opwekken van energie wordt ook het transporteren ervan steeds belangrijker. Er liggen diverse hoogspanningsleidingen boven Pelt, maar een plan hiervan is niet opgenomen in deze versie van Peltorama. Wat is de invloed op het wonen in de buurt ervan?

- De cluster Landbouw ontbreekt. Dit wordt op korte termijn zelfs zeer belangrijk.

- In het huidige plan zijn verschillende onrealistische projecten opgenomen die door de Vlaamse en de Europese wetgeving onmogelijk zijn. Men wekt de vage indruk dat men dit wel zal oplossen, maar de ervaring leert ons dat deze projecten uiteindelijk verzanden in kostelijke procedures die weinig opleveren. Wanneer de gemeente een langetermijnvisie op ruimtelijke ordening wil opstellen, mag verwacht worden dat men binnen de lijntjes van de regelgeving blijft kleuren.

- Het huidige voorstel vertrekt van de aanname dat bepaalde projecten reeds gerealiseerd zijn ook al moeten de infrastructuurwerken nog gebeuren (bijvoorbeeld de fietssnelweg op 4 meter breedte brengen).

- Men gaat eerst alles volbouwen maar tegen 2050 zullen we daar wel maatregelen tegen nemen. De open ruimte komt sterk onder druk te staan. Men wil dat dan maar compenseren met zogenaamde pleintjes. Over het behoud van de natuur vinden we ook niet zoveel terug. Peltorama lijkt geschreven te zijn om in eerste instantie zo veel mogelijk bouwprojecten te realiseren.

Het plan zoals het nu op tafel ligt blinkt dus vooral uit in het uitstellen van keuzes, het uitstellen van beslissingen. Het leek er sterk op dat de gemeente aan de gemeenteraad een blanco cheque vroeg: de witruimte later in te vullen. Hoewel er zeker positieve zaken te bemerken waren kon onze afdeling hier niet in meegaan en besloten we ons bij de stemming te onthouden.