onderwijs(netten)

Op 25 juni 2016, over deze onderwerpen: Onderwijs

Hét onderwijsnet.  

Een begrip dat deze dagen (weer) vreemd in mijn oren klinkt.
Het doet me plots denken aan visnetten:  Netten die vissers gebruiken om vissen te ’strikken’.
Leerlingen ‘lokken’ en verstrikken in de netten, … Dat kan niet de bedoeling van onderwijs zijn!

Toekomst.
Als er ‘mogelijks’ grote wijzigingen binnen een bepaald onderwijsnet worden doorgevoerd, dan moeten we alert zijn.  Want welk ‘soort’ of ‘type’ onderwijs we zelf gewoon zijn, hét onderwijs staat ten dienste van onze toekomst.  Onze toekomst wordt namelijk mee richting gegeven door onze jongeren die momenteel handvaten krijgen aangereikt binnen het onderwijs.    Leerkrachten zetten zich hier dagdagelijks keihard voor in.

Keuzes.
Een pluralistische samenleving, die meer en meer zichtbaar wordt, schreeuwt om duidelijkheid.
Dat dit druk legt op koepelverenigingen (zoals o.a. het Katholiek Onderwijs) is vanzelfsprekend.
Nochtans is ‘druk’ niet altijd een goede raadgever.  
We hebben in scholen geen nood aan specifieke extra gebedsplaatsen.  Wel is het zinvol voor scholen om ontmoetingsplaatsen te creëren voor leerlingen,  plaatsen waar leerlingen kunnen experimenteren en ontdekkend leren, plaatsen waar pedagogische projecten kunnen ontwikkeld worden, plaatsen waar leerlingen competenter worden en zo onze toekomstige maatschappij naar een volgende evolutie brengen.

Taal en cultuur.
Inzetten op taal en cultuur binnen het onderwijs zou een prioriteit moeten zijn.
Enkel op die manier is een doorstroom naar de juiste richting en een optimalisatie van de schoolloopbaan mogelijk.  Waarden, normen en juiste (arbeid)competenties zijn basisvoorwaarden tot uitstroom richting de arbeidsmarkt.

De juiste keuze.
Hebben we echt (onderwijs)netten nodig om onze maatschappelijke waarden te kunnen meegeven in het onderwijs?  Belangrijk lijkt me vooral om de juiste keuzes te maken.

 

Bianca Maas
Bianca.maas [at] n-va.be
0473/956099

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is