N-VA Pelt verzet zich tegen ‘nieuw dorp’ op het Lindel

Op 31 december 2020

Eerder dit najaar raakte bekend dat er op het Lindel een verkaveling van bijna 3 ha zal komen om ruimte te maken voor een project dat ondertussen de bijnaam ‘het nieuw dorp’ kreeg. N-VA Pelt is het met de buurtbewoners eens dat dit bouwproject niet past in dit gehucht.

Pelt is een gemeente die de laatste jaren veel nieuwe inwoners aantrekt. Het is daarom belangrijk dat het gemeentebestuur hiervoor vanuit een duidelijke langetermijnvisie op ruimtelijke ordening ruimte schept. Voor N-VA Pelt zijn het behoud van open ruimte en natuur, het beschermen van de eigenheid van de dorpskernen en gehuchten en het vrijwaren van het landelijk karakter van de gemeente Pelt essentiële onderdelen van zo’n langetermijnsvisie. Er kan volgens ons nog heel wat woonruimte gewonnen worden door een efficiënt gebruik van de ruimte in de twee centra en rond de Koel. We vragen ons ook af of er voldoende rekening gehouden werd met de impact van deze nieuwe verkaveling op de verkeersdrukte en de verkeersveiligheid.

N-VA Pelt ergert zich ook in bijzondere mate aan de gebrekkige communicatie rond dit project. Noch de buurtbewoners, noch de oppositie werden tijdig en duidelijk geïnformeerd over dit dossier. Het is onze mening dat de meerderheid, als ze een dergelijke ingrijpende verandering in de leefomgeving van zoveel Peltenaren wil uitvoeren, vanaf het eerste moment de omwonenden in het dossier had moeten betrekken. We zijn eveneens van mening dat de vele bezwaarschriften die door buurtbewoners werden ingediend met onvoldoende ernst en respect behandeld werden.

De Buurtbewoners hebben een Facebookpagina die zeker het bezoeken waard is: Verkaveling Weyerstraat: NEE