N-VA Pelt betreurt desinformatie omtrent ‘De Holen’ en omleidingsweg

Op 17 september 2022

De discussie draait om het Peltse natuurgebied ‘De Holen’ waardoor één van de tracés voor de omleidingsweg rond Pelt loopt; het tracé dat de voorkeur van cd&v geniet. De wet maakt het echter onmogelijk om een weg door dit gebied aan te leggen. Dit natuurgebied is op verschillende bestuursniveaus beschermd als waardevol gebied. In 2020 betwistte cd&v één van deze beschermingen, namelijk die van cultuurhistosrisch waardevol landschap, bij de Raad Van State wegens procedurefouten. Minister van erfgoed Matthias Diependale (N-VA) heeft eerder deze week die voorlopige bescherming terug hersteld. Hiermee is de beschermingsprocedure door onroerend erfgoed opnieuw opgestart.

De Peltse cd&v probeert nu doelbewust de indruk te wekken dat door deze beslissing het traject door De Holen opnieuw onmogelijk wordt. Dit is regelrechte disinformatie! Ze vergeet heel gemakkelijk te vermelden dat op natuurgebied De Holen verschillende beschermingsstatuten van kracht zijn die een weg onmogelijk maken. Het gebied is door Europa beschermd als waardevol vogelgebied. Het is beschermd als VEN-gebied (een selectie van de waardevolste en gevoeligste natuurgebieden in Vlaanderen )en het is beschermd onder Natura2000. Sommige van deze beschermingen werden reeds in 1989 door de cd&v ingevoerd onder de regering Martens (cd&v).

Wie beweert dat er de afgelopen twintig jaar ook maar één moment is geweest waarop het tracé door De Holen mogelijk was verdraait bewust de waarheid en doet dat ten koste van een duurzame oplossing voor het mobiliteitsprobleem in Pelt. We vragen de cd&v niet alleen met aandrang om zijn idee-fixe eindelijk los te laten, de realiteit onder ogen te zien, te stoppen met het verspreiden van fake news; maar ook om in de Vlaamse regering samen te werken aan oplossingen die wel mogelijk zijn.