N-VA hekelt laksheid gemeentebestuur tegenover de zwakke weggebruiker

Op 4 april 2018, over deze onderwerpen: Voorstellen voor de zwakke weggebruiker in Overpelt

Buiten de agenda van de raad vroeg de N-VA-fractieleider het gemeentebestuur meer aandacht voor de zwakke weggebruiker. N-VA was in het verleden al meermaals vragende partij om de oversteekplaatsen van de Ringlaan met de Bemvaartstraat veiliger te maken. “De bijna-ongelukken zijn niet te tellen. Wij vragen nu naar concrete acties om het daar veiliger te maken. Er komt daar binnenkort weer een verkaveling bij, maar de infrastructuur voor de weggebruiker volgt niet”, vindt de N-VA. Daarom stelde de partij voor om duidelijkheid te brengen voor fietsers en voetgangers die de Ringlaan over moeten steken. “Zebrapaden, fietssuggestiestroken, verkeerslichten met drukknoppen voor voetgangers ... Dat zijn toch niet de moeilijkste ingrepen.” De N-VA vroeg ook naar meer politiecontroles in de schoolbuurten “waar hardleerse hardrijders moeten beboet” en de omgeving van het ziekenhuis waar voetgangers moeten aangemaand worden om de voetgangerstunnel te gebruiken. Schepen Vanseggelen (CD&V) in zijn repliek: “Een ontwerpbureau zal de inrichting van de Ringlaan herbekijken. De studiegroep Verkeer krijgt daarbij inspraak. Wij willen op korte termijn een oplossing.”