Limburgse cultuur versterken

Op 13 november 2016, over deze onderwerpen: 8. Cultuur & erfgoed sport en verenigingen

Een oproep om de nieuwe Limburgse kunst- en cultuurwereld te versterken

Vanuit het Vlaamse niveau heeft minister Sven Gatz weinig subsidies voor de Limburgse kunst- en cultuurwereld vrijgemaakt.  (Limburg krijgt 1,68% procent van de Vlaamse subsidies voor kunstenorganisaties). Hiervoor moeten we niet alleen met de vinger wijzen naar de minister, maar moet de kunst- en cultuursector ook de hand in eigen boezem durven steken :
De ingediende dossiers waren niet van een vergelijkbaar niveau als de dossiers vanuit de andere provincies.
Nochtans ben ik er van overtuigd dat de vernieuwde Limburgse kunst- en cultuurwereld versterkt uit deze lage toekenning van cultuursubsidies kan komen.

Natuurlijk moet er dan wel actie worden genomen door de verantwoordelijke gedeputeerde.
Eerder had ik al een oproep gelanceerd - binnen commissie - om een beleidskrachtmeting te doen.  Deze oproep werd vakkundig weggeschoven wegens ‘tijdsgebrek’.  Het beleidsdomein cultuur verschuift namelijk volledig naar het Vlaamse niveau.
Nochtans is deze verschuiving met een jaar uitgesteld.  Dé uitgelezen kans dus om een beleidskrachtmeting toch te laten uitvoeren - door onafhankelijke experten - van het huidige Limburgse cultuurlandschap dat momenteel door het provinciebestuur aangestuurd en begeleid wordt.
We mogen deze opportuniteit om ons kunst- en cultuurlandschap te versterken niet laten schieten.  Want kunst en cultuur zijn ook in Limburg belangrijk.

Meer samenwerking is meer rendement

De beleidskrachtmeting zal ervoor zorgen dat we een duidelijker zicht krijgen op het beleidsvoerend vermogen binnen de huidige Limburgse culturele sector.  En op die manier kunnen we het Limburgplan voor kunst en cultuur verder op de rails zetten, waarbij een backoffice de draaischijf van de Limburgse kunst- en cultuurwereld wordt en waarbij de meest competente mannen/vrouwen de sleutelposities zullen bekleden.
Met een hoog beleidsvoerend vermogen van deze vernieuwde Limburgse kunst- en cultuurwereld zal het mogelijks nieuwe impulsfonds voor kunst en cultuur (vanuit LSM) ook beter renderen.

Op eigen kracht vooruit

Daarom is het net in deze fase van het transitietraject erg zinvol om een doorlichting te laten gebeuren in de betrokken cultuurcentra in Limburg door onafhankelijke experten.   Want overal wordt er gestreefd naar efficiëntiewinsten.  Laten we dan ook nu uitgaan van onze eigen kracht en Limburg op kunst en cultureel vlak nog degelijker op de kaart plaatsen.  Zodat Limburg niet alleen een toeristisch erg attractieve regio is, maar ook op cultureel vlak hoge ogen zal kunnen blijven gooien. Door het bundelen van krachten en het beleid te versterken op de juiste plaats, zal dit zeker leiden tot een win-win voor iedereen.  Zowel voor de kunstensector als voor de bezoeker die wil blijven genieten van prachtige culturele hoogstandjes.

​Als Limburgers moeten we geen klagers zijn, maar doeners!

Bianca Maas

www.biancamaas.weebly.com/biancas-babbel