Kampioenen in koterijbeleid

Op 18 december 2013

Dat is allemaal zeer juist. Tegelijk moeten we ons realiseren dat het budgettair moeilijke tijden zijn. De federale regering moest de voorbije twee jaar 22 miljard euro vinden. De opdracht van de Vlaamse regering was er evenmin naast. Enige mildheid is dus aangewezen. Maar met begrip komen we er niet.

De inspanningen om onze ondernemingen concurrentiëler te maken, moeten flink groeien. Jaar na jaar vermeerdert onze achterstand. Ook nú nog. Ondanks alle 'pacten'. Na de verkiezingen moet de (para)fiscaliteit in haar geheel bekeken worden.

De voorbije jaren is er in dit land aan koterijbeleid gedaan. Hier een maatregeltje, daar een kleine ingreep. "Alle beetjes helpen", was/is de redenering. Het gevolg is dat niemand door de bomen het bos nog ziet. Welke kmo weet nog precies van welke voordelen zij kan genieten voor haar personeel? Een werkgever moet drie professoren in dienst nemen om alles uit te vlooien. Maak daar liever één coherent geheel van dat voor iedereen begrijpelijk is.

Overigens zijn het niet alleen de bedrijven die zwaar worden belast. Ook de werkende mens. Wereldwijd bekeken is enkel in Denemarken de belastingdruk vandaag nog hoger dan in België. Zo blijkt uit cijfers van de OESO. Ook dat gegeven drukt op de economie. Hoge belastingen betekenen minder koopkracht, en dus ook minder verkoop voor de bedrijven. Ook wat dit betreft, is er werk aan de winkel.