Grafornament verdwenen?

Op 19 juni 2019, over deze onderwerpen: Beleid in Pelt

Via sociale media bereiken ons al enige tijd verhalen van Peltenaren die bij het bezoek aan het graf van een dierbare merken dat bloemen of grafornamenten verdwenen zijn. We willen in een sociale gemeente als Pelt zeker niet meteen aan een diefstalprobleem denken, maar de getuigenissen die we te horen krijgen zijn net iets te omvangrijk om enkel op toeval te berusten . Omdat we deze meldingen ernstig nemen en omdat we graag een duidelijk beeld van het probleem willen krijgen, enkele tips: Wat kan u het beste doen wanneer u merkt dat er zaken verdwenen zijn op het graf van een geliefde?

In eerste instantie best niet meteen het ergste denken. Het onderhoudspersoneel ruimt regelmatig verwelkte bloemen en bloemstukken op. Misschien waren de bloemen net iets minder lang houdbaar dan gehoopt. Op het kerkhof van Boseind zijn het regelmatig konijnen die snijbloemen of bloemstukken beschadigen of zelfs volledig wegknagen.

Na hevig weer kan het ook wel eens gebeuren dat een grafstuk is weggewaaid. Het onderhoudspersoneel doet zijn best om het dan terug op zijn plaats te krijgen maar weet ook niet steeds van welk graf een stuk afkomstig is. Kijk daarom even rond in de buurt van het graf om zeker te zijn dat uw bloemen niet per ongeluk op een ander graf terechtgekomen zijn. Spreek zeker de onderhoudsdienst aan, of vraag het via de website van de gemeente na.

Indien u vermoedt dat er meer aan de hand is en u denkt dat het grafstuk ontvreemd is raden we u aan aangifte te doen bij de lokale politie. Zeker wanneer het gaat om niet vergankelijke zaken als beeldjes, fotolijsten, bloempotten,... Alleen zo kunnen de bevoegde instanties een duidelijk beeld krijgen van de omvang van dit probleem en kunnen gepaste maatregelen genomen worden. De nodige informatie vindt u op de website van de lokale politie

N-VA Pelt stelde vorig jaar al vragen over het toen soms gebrekkige onderhoud van de kerkhoven en wil ook nu, indien nodig, de kat de bel aanbinden. Onze gemeenteraadsleden laten bij monde van fractieleider Frank Seutens weten dat ze deze meldingen zeer ernstig nemen en roepen iedereen die verdwijningen vaststelt op hiervan melding te maken. De grootte van dit probleem moet duidelijk worden voor gerichte actie ondernomen kan worden. “Het is eigen aan de tijd dat klassieke waarden verwateren” zegt Frank Seutens nog, “maar laten we eerst een duidelijk beeld van het probleem krijgen voor we concluderen dat dat in Pelt ook zo is.”