Fusierapport Pelt na vier jaar.

Op 3 maart 2023

Vier jaar geleden werd de fusie tussen Overpelt en Neerpelt voltrokken. De N-VA was op het Vlaamse niveau de trekkende kracht achter de gemeentelijke fusies dus waren wij als lokale afdeling logischerwijs enthousiast over deze hervorming en over de blofte van efficiënt en goedkoop bestuur.

In de straten en onder de mensen is de fusie alvast geslaagd: verenigingen hebben zich op elkaar afgestemd, de evenementenkalender is in evenwicht, de Peltenaren hebben elkaar gevonden. Op het bestuurlijk vlak is er echter nog serieus veel werk aan de winkel. De fusie levert daar tot heden niet het beloofde rendement op, veel kansen zijn verloren gegaan.

Het grote voordeel van de fusie, dé belofte waarmee ze aangeprezen werd, was dat de nieuwe gemeente schuldenvrij zou zijn. Pelt is effectief enkele maanden schuldenvrij geweest, maar het schepencollege liet zich al snel verleiden om weer in het rood te gaan... Diep in het rood. In 2025 zal de gemeente Pelt maar liefst 50 miljoen euro in de schulden staan. Het overgrote deel van dit bedrag is gespendeerd aan de nieuwe gemeentehuizen. Toegegeven, hier waren enkele renovaties nodig, maar niet op deze schaal of aan deze prijs. In financieel zeer turbulente tijden verwachten we van een gemeentebestuur dat het geen onnodige risico’s neemt, laat staan om prestigeprojecten te financieren.

De potentiële meerwaarde van een fusieverhaal zat ook in de kans om het gemeentebestuur te stroomlijnen: half de postjes en dubbel de werkingsmiddelen. Jammer genoeg is ook op dat vlak weinig vooruitgang geboekt. Het schepencollege van de gemeente Pelt is op dit moment even groot als dat van de stad Antwerpen, een stad met meer dan een half miljoen inwoners. Ons schepencollege komt dan ook over als een postjesbak waarin zoveel mogelijk mensen uit de vorige twee gemeentebesturen een plaatsje moesten krijgen.

N-VA Pelt blijft in ieder geval overtuigd van de mogelijkheden die de fusie voor onze nieuwe gemeente inhoudt. In de campagne van 2024 zullen we dan ook pleiten voor een sanering van de gemeentefinanciën om in deze zeer onzekere tijden voldoende reserves op te bouwen; alsook voor een afslanken van het schepencollege naar de proporties eigen aan een plattelandsgemeente. Snel, efficiënt, goedkoop en kleinschalig bestuur was wat de fusie ons kon opleveren. Snel, efficiënt, goedkoop en kleinschalig bestuur is waar wij als N-VA Pelt voor blijven gaan.

Bekijk ook de reportage van TVL: "Fusie geslaagd of mislukt? Dit is het fusierapport van Pelt" waarin onze voorzitter Kevin Englicky ons standpunt kon toelichten.