De grondstof van Vlaanderen : kennis!

Op 25 juni 2015, over deze onderwerpen: Onderwijs

De grondstof van Vlaanderen : kennis!

In Vlaanderen is onze meest belangrijke grondstof: "kennis".

Als we onze economie op peil willen brengen en als we in de toekomst nog mee willen kunnen met economische groeilanden, ... dan zullen we moeten zorgen dat we in Vlaanderen uitmunten in "kennen" en "kunnen".

En daar wringt het schoentje!
In het Vlaams parlement zal er in de volgende regering hard gesleuteld worden aan de werking van het secundair onderwijs. Meer nog, "men" gaat sleutelen aan "onze" toekomst nl: de kennis van úw (klein-)kinderen.

Het Vlaamse onderwijs behoort toch tot de top?
Inderdaad, maar zullen uw (klein-)kinderen nog het kwaliteitsvolle Vlaamse onderwijs kunnen blijven genieten? Want uit de PISA-metingen is gebleken dat er een daling van de kwaliteit merkbaar is, van maar liefst 8% (van 2003 tot 2012).

Er zal dus geïnvesteerd moeten worden in "kennen en kunnen". Maar dit kan niet door enkel te sleutelen aan structuren of door vooral naamsveranderingen in te voeren in het secundair onderwijs. En dat is net wat vele traditionele partijen aan het voorbereiden zijn.

Ik heb een bezoek gebracht aan verschillende scholen en ook met veel leerkrachten gesproken.
Hieruit blijkt dat er noden zijn, veel noden!

De echte magie gebeurt ín het klaslokaal. Hier wordt er "kennis" op gedaan. Geen gemakkelijke klus tegenwoordig, want de klassen worden steeds groter, zijn moeilijker hanteerbaar en de niveauverschillen tussen leerlingen in de klas worden steeds groter.

Het wordt tijd dat we de "leveranciers van onze grondstof", de leerkrachten, ondersteunen in hun core-business, namelijk: lesgeven! De opgedane kennis moet ook omgezet kunnen worden in de praktijk, zodat het nut van die kennis ook door de leerling ervaren kan worden. Daarom moet er écht ingezet worden op meer samenwerking met bedrijven. En zal er ook een intens loopbaandebat gevoerd moeten worden.

Als leerkracht én als politiek geëngageerd lid van verschillende werkgroepen, denk ik mee na over "het onderwijs". Ik wil me keihard inzetten om onze Vlaamse grondstof: "kennis" te beschermen. Het niveau moet terug omhoog, zodat elke leerling wordt uitgedaagd tot het maximale van zijn kunnen.

Pas dan zal ons geliefd Vlaanderen een topregio kunnen blijven!