Begroting Pelt 2024: Vertraagde werken, fors gestegen kosten

Op 18 december 2023

Op minder dan een jaar van de gemeenteraadsverkiezingen blijkt reeds dat de meerderheid in Pelt niet alle, door haar geplande, projecten kan afmaken.

Verschillende investeringen worden naar de volgende jaren verschoven of zelfs uitgesteld (we denken aan het fietspad aan de Kaulillerweg, de renovatie van het Buurthuis Damsheide, de sporthal en turnhal Wico, het fietspad N747 bij Eksel, ……).

Andere investeringsprojecten zijn nog lopende maar kunnen dit jaar nog niet in gebruik genomen worden. Zo is er de Aanleg fietspaden Boseind van Heerstraat tot Biezenweg, Aanleg fietspaden Willem II, het park van Lille, …… en spijtig genoeg nog steeds de Zandstraat.

De drie grootste projecten van de afgelopen legislatuur, met name de verbouwing van het Gemeentehuis Overpelt (7,0 mio Euro), de verbouwing van het gemeentehuis Neerpelt (8,2 mio Euro) en de herinrichting van het Marktplein in Neerpelt (4,2 mio Euro) liepen niet alleen vertraging op (de laatste 2 zijn trouwens nog niet af), maar kostten uiteindelijk ook meer dan gepland.

Voor 2023 worden nog 10 miljoen aan op te nemen leningen open gehouden en voor de komende 3 jaar zal nog eens 40 miljoen geleend moeten worden, waardoor van dan af de jaarlijkse leningslast stijgt tot over de 2 miljoen Euro. Dit is dan meer als 4% van de omzet van de gemeente die dan 50 miljoen euro zal bedragen. Dat terwijl we in 2019 bij het fusiebegin met 0 Euro zijn begonnen.

Of de gedane investeringen (o.a. het Verbouwen van 2 gemeentehuizen) zich ook in die mate (2 miljoen Euro per jaar) gaan terugverdienen, valt sterk te betwijfelen.

Dit gemeentebestuur neemt dus zelf de lusten, maar schuift de lasten door naar de volgende generatie. Dat is naar ons inziens geen verantwoordelijk beleid.

Daarom gaan we ook deze 8-ste aanpassingen van de Meerjarenplannen AGB, OCMW en Gemeente voor 2020-2025 niet goedkeuren.

Namens de N-VA fractie in de Peltse gemeenteraad,

Frank Seutens, fractievoorzitter N-VA Pelt.